Het SPE organiseert jaarlijks drie professionaliseringsdagen voor (vrouwen)organisaties in ons netwerk. Het doel van deze bijeenkomsten is om kennis, vaardigheden en handvatten te bieden, zodat de organisaties zich verder ontwikkelen en nog meer impact kunnen realiseren. Op vrijdag 11 juni vond de tweede professionaliseringsdag van 2021 plaats. De bijeenkomst had als thema: ‘Van signaal naar verhaal’. Als organisatie zit je namelijk op een berg aan interessante informatie. Deze informatie kan je gebruiken om jouw zichtbaarheid of de zichtbaarheid van je doelgroep te vergroten. Hoe kan je met deze informatie een onlineverhaal vertellen? Of hoe laat je met de signalen die je ophaalt je impact zien?

Mediamaker Aminante Minte verzorgt het eerste onderdeel van de dag. Als journaliste en oprichter van Alien Mag, een platform voor en door bi-culturele vrouwen, heeft ze veel ervaring met van signalen een verhaal maken. Deze ervaring deelt ze vandaag met de organisaties, zodat zij de verhalen die in hun achterban spelen ook kunnen delen om zo hun invloed te vergroten.

Aminanta verteld dat Alien Mag opgezet is als reactie op stereotype beeldvorming rondom bi-culturele vrouwen. Met Alien Mag wil ze een tegengeluid laten horen en de verschillende verhalen uit de community een podium bieden. Als journalist heb je heel veel macht, en niet iedereen is bewust van de impact van hun woorden. Als organisatie zit je in eenzelfde soort positie. Je zit namelijk net als een journalist op een berg aan waardevolle signalen, waarmee jij een verhaal aan het licht kan brengen. Wat kan je doen als je een probleem signaleert en hier iets mee wilt doen ten dienste van de groep waar het over gaat?

  1. Check is dit alleen bij mij of speelt dit bij anderen ook?
  2. Praat met vriendinnen, cliënten en collega’s.
  3. Vraag: waar heeft iedereen behoefte aan?
  4. Wat zijn de gevolgen van wat ik ga schrijven?
  5. Wat zijn de gevolgen als ik het niet schrijf?

Als je deze stappen hebt doorlopen en je vervolgens van signaal naar verhaal, wilt waar moet je dan op letten?

  1. Zorg dat jij laagdrempelig te benaderen bent, het is belangrijk dat iemand zich comfortabel en in controle voelt.
  2. De intentie moet goed zijn.
  3. Werk samen met de persoon over wie het gaat. Of met andere organisaties. Zo geef je het het gevoel dat hun verhalen ertoe doen.
  4. Blijf in gesprek met de persoon over wie je schrijft.
  5. Biedt nazorg.
  6. Je onlineverhaal moet aanzetten tot actie of inspireren.

Naast het tekstuele verhaal is beeld tegenwoordig steeds belangrijker. Jongeren lezen heel weinig en zijn juist erg bezig met de uitstraling en een eerste indruk. Als de eerste indruk goed is, dan klikken ze pas. Als je deze groep wilt gebruiken zorg dan dat je post mooi beeld heeft. Dit kan je bijvoorbeeld zelf maken door fotoshoots of door gebruik te maken van een online grafisch programma zoals Canva.com. Onderaan dit verslag kan je een handige handleiding vinden voor deze tool!

Vervolgens is er ruimte voor het stellen van vragen aan Aminanta. De organisaties zijn benieuwd hoe je ervoor zorgt dat je bericht je doelgroep bereikt:

  1. Formuleer voor jezelf duidelijk wie je wilt bereiken.
  2. Houd je bericht kort.
  3. Denk na over je tone of vioice. Copy paste je post niet. LinkedIn vraagt bijvoorbeeld een andere insteek dan Instagram of Facebook.
  4. Licht details die blijven hangen uit, zodat mensen benieuwd zijn naar de rest van het verhaal.

Ook zijn de organisaties benieuwd hoe zij hun verhaal het beste over kunnen brengen als zij zelf in de media verschijnen. Volgens Aminanta is het belangrijk om goed af te spreken wat je verwacht van het interview. Stel hierin ook grenzen, wat wil je wel bespreken en wat niet? Spreek ook af dat je het artikel mag lezen en van feedback mag voorzien voordat het gepubliceerd wordt.

Tijdens corona liepen de organisaties erg aan tegen het bereiken van mensen online. Aminanta deelt de volgende tips:

  1. Maak gebruik van sociale media. Alles is online, als je meer mensen wil bereiken en je dienst aanbieden dan moet dat in deze tijd echt via sociale media.
  2. Bouw een netwerk op! Als je deelt wat je doet, krijg je reacties van mensen. Samenwerkingsverzoeken of gewoon iemand die zijn verhaal wil doen met wie je kan praten.
  3. Post regelmatig. Laat zien waar je mee bezig bent, zo blijf je op de radar.
  4. Tag de betrokkenen: de locatie of bijvoorbeeld de stadsdeelvoorzitter etc. Zo krijg je meer bereik.
  5. Deel je mening over bepaalde kwesties vanuit jouw expertise, dit zorgt voor interactie en dat mensen je berichten delen.

Ten slotte gaan Aminanta en de organisaties in gesprek over wat de organisaties zelf doen en wordt Aminanta door meerdere organisaties uitgenodigd om langs te komen en een verhaal over de vrouwen die zij bedienen te schrijven.

Wil jij Aminanta haar presentatie nog een keer terugzien? Klik dan hier!

Het tweede onderdeel van de dag wordt verzorgd door Valerie van Lanschot van NewBees Amsterdam. NewBees is een organistie uit het SPE-netwerk en een voorloper op het gebied van impact meten. NewBees meet niet alleen de impact die ze maken op deelnemers, maar op alle stakeholders. Zo krijg je een allesomvattend beeld van de resultaten. Impact meten is belangrijk als organisatie om de volgende redenen:

  1. Voor jezelf! Met deze inzichten kan je jouw organisatie beter, efficiënter en effectiever maken.
  2. Waardevolle input voor mensen die zich bezighouden met beleid. Vergroot de politieke invloed van jouw organisatie.
  3. Het vormt de onderbouwing voor welke verandering jij teweeg wil brengen met jouw organisatie.
  4. Het meten van impact biedt een meerwaarde voor financierders.

Hoe begin je?

  1. Begin met de theory of change: zo breng je jouw activiteiten op korte, middellange en lange termijn in kaart.
  2. Definieer je impactdoelstellingen.
  3. Verifieer deze met stakeholders uit het veld.
  4. Begin klein, met 1 impactdoelstelling om te gaan meten.

Identificeer vervolgens indicatoren die je kan meten:

  1. Bedenk voor je eigen organisatie impactdoelstellingen. Bijvoorbeeld: deelnemers zijn zelfstandiger of deelnemers zijn minder eenzaam.
  2. Bedenk indicatoren voor je impactdoelstelling: Bijvoorbeeld: deelnemers doen vrijwilligerswerk of deelnemers spreken 1 keer per week af met mensen.

Tips en tricks

  1. Begin klein, maak het niet te ingewikkeld
  2. Kies met 1 indicator en bouw vanuit daar uit.
  3. Doe iets met de uitkomsten en deel deze.
  4. Betrek je stakeholders.
  5. Koppel je impactdoelstellingen aan grote impactdoelstellingen zoals de SDG’s of doelstellingen van de gemeente Amsterdam.
  6. Handige websites of tools:
    1. Impactpad.nl
    2. Handleiding voor een Theory Of Change van Goede doelen Nederland

Het delen van je positieve impact op de maatschappij kan je op de volgende manieren doen:

  1. Via social media.
  2. Nieuwsbrieven.
  3. Symposia voor overheidsambtenaren en partners uit het veld.
  4. Geïntegreerd jaarverslag.
  5. Delen binnen eigen organisatie.

Maak bij het delen van je impact gebruik van echte quotes en echte mensen die deel hebben genomen aan jouw project. Daarnaast kan je ook een mooie infographic maken in de huisstijl van jouw organisatie. Hierin kan je in één oogopslag zien wat de impact van jouw organisatie is. Je hoeft niet groots te beginnen, maar begin wel en kijk wat impact meten en delen jou als organisatie op kan leveren!

De powerpoint van Valerie terugzien? Klik dan hier!

Wil je naar aanleiding van deze dag zelf nou aan de slag met het maken van mooi grafisch beeld voor bij een verhaal of om je impact te laten zien? Gebruik dan de door het SPE ontwikkelde Canva Handleiding!