Op vrijdag 10 juni organiseerde het SPE de eerste ontwikkelsessie van het jaar over vrijwilligersmanagement. We gingen aan de slag met vragen zoals: Hoe houd je vrijwilligers betrokken en gemotiveerd? En hoe kan je je vrijwilligers professionaliseren?  

Sinds de pandemie hebben we meerdere signalen opgevangen over het vinden en behouden van vrijwilligers. Zo hoorden we dat organisaties die lang stil hebben gelegen tijdens de pandemie dat zij moeite hadden met het opnieuw mobiliseren van hun vrijwilligers. Daarnaast merken we dat het door krapte op de arbeidsmarkt moeilijker is om aan vrijwilligers te komen doordat potentiële vrijwilligers sneller doorstromen naar een betaalde baan. Voor organisaties is dit vaak bitterzoet; ze zijn heel blij dat vrijwilligers doorstromen naar betaald werk, maar hebben ook vrijwilligers nodig om hun organisatie draaiende te houden. Voor de zelforganisaties uit het SPE netwerk zijn vrijwilligers erg belangrijk zij helpen de organiseren bij het uitvoeren van activiteiten. Vrijwilligers zijn vaak vrouwen die eerst als deelnemer meededen aan hun activiteiten. Vrijwilligerswerk is voor hen een stap naar empowerment, participatie en mogelijk ook betaald werk. Dit vraagt dat organisaties investeren in de ontwikkeling van hun vrijwilligers. 

Tijdens de ontwikkelsessie gingen de aanwezigen met elkaar in gesprek over: op welke manier worden vrijwilligers ingezet door de aanwezige organisaties? En wat valt organisaties op bij het werken met vrijwilligers? Sommige organisaties werken met een vast team van vrijwilligers en sommigen met een poule op projectbasis maar alle deelnemers kunnen beamen dat het lastig is om vrijwilligers te vinden en behouden. Kinderopvang speelt vaak een grote rol in beschikbaarheid omdat veel van de potentiële vrijwilligers ook moeder zijn.  

In de eerste workshop vertelden Marlijn van der Pol en Hakima Lajlufi van Vrouw & Vaart over hoe zij hun vrijwilligers ondersteunen in hun professionalisering door middel van de EVC-methodiek (Erkenning Verworden Competenties). Vrijwilligers krijgen door deze methodiek inzicht in en erkenning voor de competenties die zij hebben opgedaan. Dit leidt tot vergroting van het zelfvertrouwen en stimuleert de verdere ontwikkeling van de vrijwilligers bijvoorbeeld ook richting betaald werk. De ervaring die een vrijwilliger opbouwt bij een organisatie, levert hier een mooie bijdrage aan. Ook leggen zij uit dat ze veel hebben gehad aan de (gratis) adviezen van de Vrijwilligerscentrale Amsterdam. Dit raden zij aan elke organisatie aan om zo je vrijwilligersbeleid te versterken.  

In de tweede workshop van Sitara Edward van de Vrijwilligersacademie gingen de organisaties met elkaar aan de slag om te verhelderen: wat motiveert vrijwilligers? Wat zijn de “do’s” als organisatie en wat zijn de “don’ts”? Vaak heb je als organisatie verschillende type vrijwilligers, het is belangrijk om met hen in gesprek te blijven. Wat hebben zij van jou nodig en wat verwacht jij van hen? Zorg dat je waardering geeft en uitspreekt, blijf je vrijwilligers uitdagen en geef heldere kaders en richtlijnen.  

Wil jij ook aan de slag met jouw vrijwilligersbeleid of ben je opzoek naar tips? We hebben een aantal handige websites op een rijtje gezet: https://linktr.ee/servicepuntemancipatie