Verslag ontwikkelsessie campaignen 

Op vrijdag 7 juli heeft het SPE een ontwikkelsessie georganiseerd over het thema campaignen.  

Het SPE hoort vaak van organisaties dat ze belangrijke signalen ophalen bij hun achterban. Organisaties willen deze signalen delen om bewustwording en verandering te stimuleren, maar dat lukt niet altijd. Een goede manier om de zichtbaarheid en urgentie van deze signalen te vergroten is campagne voeren. Daarom heeft het SPE Younes Douari van Represent Jezelf! ingeschakeld om een workshop te geven over campagnainen. Represent Jezelf! houdt zich bezig met opleiden, informeren en motiveren van jongeren van kleur rondom politieke thema’s. Ze hebben een succesvolle campagne opgezet met de inzet van vrijwilligers en beperkte middelen. 

Tijdens de sessie neemt Younes ons mee in wat een campagne is, waarom je campagne zou voeren en hoe je dat aanpakt. Dit zijn de belangrijkste tips: 

  • Een goede campagne bestaat uit:  
    • Een heldere probleemstelling: identificeer het probleem, probeer dit zo kort en duidelijk moge  lijk op te schrijven en denk hierbij aan de ‘waarom’ (waarom is dit een probleem?), de ‘wie’ (voor wie is het een probleem?) en welke factoren bijdragen aan het probleem.
    • Een concrete doelstelling: wat wil je bereiken? Probeer dit zo praktisch mogelijk te benaderen. Denk ook aan haalbaarheid. Voorbeelden van wat een campagne kan opbrengen zijn aandacht voor jouw probleem en verandering. 
    • Content die past bij jouw doelgroep: de beste content bestaat uit een balans tussen relevantie, boodschap en de verleningen en versterking van de boodschap met de doelgroep in je achterhoofd. De doelgroep moet jouw content begrijpen en belangrijk (relevant) vinden. De voorbereiding hiervoor bestaat uit onderzoek doen naar het probleem en het duidelijk identificeren van je doelgroep die je wilt bereiken. Welk platform past het beste bij jouw doelgroep? Is dit online op social media, of offline met flyers en mond-tot-mond reclame?   
  • Hierbij leun je op je community (friends, fans en family) en wil je partners vinden (netwerk dat je verder kan helpen). 
  • Denk aan de duurzaamheid van een campagne: hoe kan jouw campagne blijven voortleven of hoe kan je hierop voortbouwen? 
  • Gebruik gratis en toegankelijke middelen zoals Canva. 

Na de presentatie gaan de organisaties aan de slag met een eigen minicampagne onder leiding van Younes. Zo krijgen de organisaties niet alleen de kennis en vaardigheden van Younes mee, maar kunnen ze die gelijk inzetten in de praktijk. Er wordt in twee groepen van 5 deelnemers gewerkt aan het omzetten van een urgent signaal naar een campagne idee.  

Tijdens de ontwikkelsessie hebben de organisaties kennis en vaardigheden over campaignen opgedaan. De organisaties gingen niet alleen naar huis met kennis een vaardigheden maar ook met campagne ideeën met duidelijke probleem- en doelstellingen.  

Meer weten over campaignen? Lees dan het stappenplan of bekijk de presentatie.