Of je al jaren een succesvolle vrouwenorganisatie runt of op het punt staat te beginnen, het kan nooit kwaad om stil te staan bij de koers die je vaart en bij de beste manier om je organisatie te presenteren. Daarom stond de professionaliseringsdag in het teken van strategie en presenteren. We werden door het centrum de Roos warm ontvangen op hun prachtige locatie aan de rand van het Vondelpark.
lobby lokaal
Tijdens de workshop van Lobby Lokaal liet Mara van Waveren zien hoe de gemeente in elkaar zit, en hoe je de verschillende organen van de gemeente het beste kunt benaderen. Wanneer je raadslieden benadert vraagt dit om een andere aanpak dan wanneer je met een wethouder of ambtenaar te maken hebt. Denk goed na over waar de andere partij behoefte aan heeft en wat jij te bieden hebt. Voor een raadslid is zichtbaarheid belangrijk en een wethouder vindt het bijvoorbeeld belangrijk dat je voorstel in lijn is met de ambities van het coalitieakkoord. Een ambtenaar zal niet ingaan op politiek spannende voorstellen maar alleen geagendeerde onderwerpen.

Mara gaf een tip waar de deelnemers erg door verrast waren: Wanneer je een raadslid of wethouder spreekt, maak je verhaal persoonlijk en beperk je verhaal niet tot cijfers en tot een mogelijke kostenbesparing. Juist persoonlijke verhalen blijven hangen waardoor iemand op een later moment sneller aan je denkt.
Shary
Tijdens de pauze was er gelegenheid om een foto te laten maken door een professionele fotograaf. Deze foto’s kunnen gebruikt worden voor op de eigen  website of op LinkedIn. Online presentatie is immers heel belangrijk; wanneer je ergens een aanvraag indient of op gesprek komt, is de kans groot dat iemand je opzoekt. Een mooie foto met een duidelijke omschrijving van wie je bent en wat je doet helpt bij het achterlaten van een goede indruk.
foto3
Na de foto’s en lunch gingen we verder met de workshop van Prachtvrouw coaching. Habiba Bouanan en Sandy Elsaify – van Hulssen legden uit dat, om een korte heldere presentatie van je organisatie te geven, je het vooral bij feiten moet houden. Wat heeft jouw organisatie te bieden? Welk probleem los je op? Waarom is jouw organisatie hier het beste in? Daarnaast gaven ze een handige tip uit de reclamewereld. Om je verhaal scherp te krijgen helpt het om een persoon te verzinnen die de “perfecte klant” is. Op deze manier wordt het makkelijker om te formuleren wat je precies aanbied en voor wie dit bedoelt is. Naast het belang van een sterk inhoudelijk verhaal kwam ook het plezier in presenteren aan bod. Veel mensen staan niet bepaald te popelen om een presentatie te geven. Aan de hand van dit filmpje deelden Habiba en Sandy een handige tactiek om zenuwen op een positievere manier te beleven. Hier gingen de vrouwen gelijk mee aan de slag!

Het was een geslaagde eerste professionaliseringsdag met inspirerende workshops, mooie foto’s en waardevolle ontmoetingen tussen prachtige initiatieven.

We willen alle aanwezige vrouwen bedanken voor hun enthousiasme!