Elk jaar organiseert het SPE drie professionaliseringsdagen. De organisaties in het netwerk van het SPE missen vaak de kennis, de middelen en tijd om zich te ontwikkelen en te professionaliseren. Met de professionaliseringsdagen ondersteunt het SPE de organisaties in haar netwerk met het verkrijgen van essentiële kennis en vaardigheden, zodat de maatschappelijke impact van deze organisaties blijft groeien. Deze laatste professionaliseringsdag van het jaar stond in het teken van storytelling en pitchen.

Vrijdag 29 november jl. werden er twee workshops gegeven door: Sahand Sahebdivani van de Mezrab storytelling school en Job Tupan, campagne strateeg, van Diversion. Sahand Sahebdivani liet meteen zien hoe je storytelling kan inzetten om je persoonlijke verhaal op een krachtige en inspirerende manier over te brengen. Zijn vluchtverhaal vanuit Iran, door de bergen naar Turkije en uiteindelijk de onverwachte eindbestemming Nederland zat vol met technieken die hij vervolgens overbracht tijdens de workshop. Bij storytelling is het belangrijk dat je altijd begint met ‘setting the scene’, dit is alle relevante informatie om het verhaal goed te kunnen volgen. Bijvoorbeeld het stilstaan bij locaties of personen in het verhaal uit te leggen. Hier gebeurt verder nog niks maar je kan de luisteraar zintuigelijk prikkelen: kleuren, smaken en geuren komen zo bij de lezer naar boven. Vervolgens ga je door met ‘one day’, dit is een sequentie van acties die elkaar opvolgen, rond de centrale gebeurtenis die wordt gedeeld. Dan komt de ‘resolution’, het einde van het verhaal, dit is een boodschap of een gedachte die je bij de luisteraar wilt achterlaten.

Al deze technieken kan je toepassen op je eigen verhaal. Hiervoor kan je gebruik maken van een kleine of grote gebeurtenis in je leven, een gedachte of onderwerpen die voor jezelf belangrijk zijn kunnen een begin vormen van een verhaal. Dit kan iets zijn waar jij voor strijdt of iets waar je tegen aan bent gelopen. Tijdens de workshop gingen de deelnemers hiermee aan de slag. Eén op één werden de verhalen verteld en werden de luisteraars gestimuleerd om zoveel mogelijk vragen stellen om het verhaal nog meer aan te kleden.

Job Tupan heeft zich gericht op het campagne voeren en pitchen met je eigen persoonlijke verhaal. Om je kernboodschap scherp te stellen is het belangrijk om goed te bedenken wat er nodig is om je kernboodschap over te brengen. Plus helder te hebben wie je wilt bereiken met je boodschap en wat je wilt bereiken met je boodschap. Ben je bijvoorbeeld aan het netwerken voor je organisatie tijdens een evenement of ben je echt  op zoek naar een samenwerkingspartner? Er werden verschillende tips meegegeven:

Formuleer je verhaal kort en bondig met een duidelijke kernboodschap. De kernboodschap verwoordt alles over jouw organisatie in een paar zinnen. Het gebruiken van storytelling-technieken is een goede manier om je verhaal vorm te geven maar hoe je het overbrengt is nog belangrijker. Pas je verhaal aan op het publiek dat je voor je hebt. Maar ook het doel van het gesprek moet je helder voor ogen hebben. Wat wil je eruit halen? Wat wil je overbrengen? Daarnaast zit de kracht van je boodschap in de herhaling, grijp daarom continu terug op de belangrijkste elementen uit je boodschap.

Storytelling is een goede manier om je verhaal op een inspirerende manier te vertellen, maar hoe je het overbrengt is nog belangrijker. Denk aan de kleine nuance verschillen die je aanbrengt als je bijvoorbeeld op een podium staat om je verhaal te vertellen of als je op zoek bent naar een samenwerkingspartner. Daarbij is het ontzettend belangrijk om rekening te houden met je publiek. De kracht van je boodschap zit bijvoorbeeld in herhaling.