Op 17 februari organiseerde het SPE de eerste ontwikkelsessie van 2023 over het pitchen van je organisatie en je project. De organisaties gingen aan de slag met ontspanningsoefeningen, storycubes om tot de kern van je verhaal te komen, en andere interactieve oefeningen en raakten geïnspireerd tijdens de workshop van communicatiespecialist Rebecca Trouwee. In dit verslag lees je de belangrijkste signalen en tips! 

Bij het pitchen voor projectgeld uit het speerpuntbudget ziet en hoort het SPE dat organisaties het soms lastig vinden om kort en krachtig hun boodschap over te brengen. Er wordt vaak aangegeven dat het spannend is om voor een groep én ook nog online te pitchen..

Tijdens het kennismakingsonderdeel gaven veel deelnemers aan het spannend en moeilijk te vinden om te pitchen. De elementen van pitchen die als moeilijk worden ervaren zijn: voor een (grote) groep staan, kort en bondig je verhaal doen, de voorbereiding en hoe vaak oefenen, timemanagement, niet in herhaling vallen, het doel voor ogen houden en je doelgroep (her)kennen. In het eerste deel van de workshop gaat Rebecca in op de theorie achter het voorbereiden en geven van een pitch. Naast je houding (open houding en oogcontact) benadrukt ze o.a. het belang van een warming-up. Door gezichtsuitdrukking-oefeningen en tongbrekers te oefenen ga je minder gespannen je pitch in, kun je woorden beter uitspreken en bewust tonen in je stem en pauzes gebruiken om je boodschap over te brengen. Verder vertelt Rebecca wat over de structuur van een pitch: 1) inleiding met bijvoorbeeld een persoonlijk verhaal, feitje of weetje, dan de 2) kern met daarin een probleemstelling/vraag, de doelgroep en de oplossing (met minimaal drie argumenten) en ten slotte 3) de afsluiting waarin je afsluit met wat je nodig hebt van het publiek en waarom, en een herhaling van je inleiding. Daarnaast benadrukt Rebecca het belang van een interactieve pitch om je publiek te betrekken in je boodschap. Denk hierbij aan het stellen van een vraag of een stelling voorleggen. 

In het tweede deel van de workshop gaan de organisaties zelf aan de slag met het oefenen van hun pitch aan de hand van de kennis die zij op hebben gedaan. Hoewel de deelnemers het spannend vinden, maken ze toch van de gelegenheid gebruik om dit te doen en geven elkaar ook goede feedback. Daarnaast bespreekt de groep taalbarrières en taalgebruik tijdens het pitchen. Sommige ervaren hun Nederlands als tweede taal als een belemmering in het communiceren en in de beoordeling van buitenstaanders. Echter, wijzen sommigen ook op taalbarrières als kracht. De barrières die zijn overwonnen om in de positie te komen waar ze nu zijn, als vertegenwoordiger en/of ervaringsdeskundige, en zorgen ervoor dat ze zich beter kunnen relateren aan de doelgroep. De conclusie is dat de boodschap en manier van overbrengen belangrijker is dan de taal die men gebruikt. Ook was het interessant om te zien dat sommige organisaties zelf al bezig zijn met pitch-trainingen, zoals Stichting Congada. Zij hebben al vaker geoefend met het pitchen en wilden graag meer leren en oefenen tijdens deze sessie.  

De ontwikkelsessie wordt als heel nuttig en prettig ervaren door de deelnemers. Door de opwarmingsoefeningen van Rebecca is het ijs gelijk gebroken bij de deelnemers. De deelnemers kunnen de theorie en structuur die Rebecca uitlegt gelijk toepassen op hun eigen situaties door de interactieve aard van de workshop. Rebecca creëert een veilige en enthousiaste sfeer waarin fouten en vragen passen en deelnemers elkaar aanmoedigen. De deelnemers verlieten de workshop met meer kennis en zelfvertrouwen.