Op vrijdag 18 februari organiseerde het SPE een ontwikkelsessie over dialoogtechnieken. We vingen namelijk signalen op dat meerdere organisaties hier behoefte aan hebben. Samen met trainer Kayleigh van Oorschot (senior adviseur en trainer bij Diversion) gingen de organisaties aan de slag met vragen als ‘wat maakt een goede dialoogleider?’ en ‘hoe begeleid ik een veilige dialoog?’ 

Hieronder lees je de belangrijkste signalen en tips terug.  

Signalen
De opkomst voor deze ontwikkelsessie laat een grote behoefte zien om verder in te gaan op dialoogtechnieken. Veiligheid en openheid creëren in een dialoog is niet altijd makkelijk, en je eigen mening erbuiten laten ook niet. Er kwamen dan ook zo’n 20 organisaties kwamen op de sessie af.  

Een deelnemer gaf aan dat deze sessie erg gelegen komt, omdat ze merkt dat de jonge meiden met wie zij werkt het moeilijk vinden naar elkaar te luisteren, en hierbij snel in vijandigheid schieten. Ze vindt het belangrijk dat ze goed naar elkaar leren luisteren om zo de verbindng om te kunnen zoeken.  

Tips
Trainer Kayleigh van Oorschot gaf tijdens de sessie veel adviezen over het leiden van een goede dialoog. Zie hieronder een aantal van de belangrijkste tips: 

  • Je eigen basishouding is heel belangrijk. Je moet je bewust zijn van je eigen standpunt en mening om een open houding te kunnen behouden. Let hierbij ook op je lichaamstaal en gezichtsuitdrukking. Als je bijvoorbeeld van je gezicht kunt lezen dat je iets hoort wat je gek vindt, creëer je een onveilige sfeer.  
  • Als dialoogleider is het belangrijk dat je goed en waardevrij kan bevragen. Dit kun je op een aantal manieren doen, bijvoorbeeld door:​ 
    • Samenvatten / structureren = Hoofdpunten vereenvoudigd benoemen​ 
    • Spiegelen = Nadoen of benoemen wat je een ander ziet doen of hoort zeggen​ 
    • Doorvragen = Kritische vragen stellen met als doel diepgang in het gesprek krijgen​ 
    • Personaliseren = Het persoonlijk maken, een thema in belevingswereld van de deelnemers brengen​ 
  • In sommige gevallen hoef je de dialoog niet aan te gaan, bijvoorbeeld in situaties waarin duidelijk grenzen worden overschreden. Het is belangrijk om dan een duidelijke norm te stellen. Hierbij kun je grenzen van de wet gebruiken, maar ook gedeelde waarden of regels die je binnen je organisatie hebt.  

“Dit is echt een sessie waar ik nog heel lang op ga reflecteren. Super waardevol om te oefenen met deze gesprekstechnieken. Ik ga ze zeker inzetten tijdens mijn werk. “ 

Tijdens de sessie gingen we ook aan de slag met verschillende methoden, zoals de socratische gespreksvoering. Daarnaast wisselden de aanwezige organisaties kennis en ervaringen met elkaar uit over het bespreken van uitdagende onderwerpen. Een zeer geslaagde sessie dus!