Op 25 oktober organiseerde het SPE in samenwerking met Netwerkpro de ontwikkelsessie ‘De weg naar een succesvolle samenwerking: een sterk netwerk van zelforganisaties’ 

Uit signalen blijkt dat samenwerkingen tussen zelforganisaties niet altijd goed verlopen. Sommige organisaties geven aan geen samenwerking te willen starten omdat ze ervaringen hebben gehad met ongelijke verhoudingen. Daarnaast blijkt dat er niet altijd duidelijke afspraken worden gemaakt over hoe er met elkaar gecommuniceerd kan worden. Het is belangrijk om goede inzichten te hebben in wat een samenwerking meebrengt. Tijdens de ontwikkelsessie zijn deelnemers actief aan de slag gegaan met het verbeteren van hun onderlinge samenwerking. 

In het eerste deel verzorgd door Netwerkpro krijgen deelnemers tips en tricks over hoe ze zichzelf en hun organisatie kunnen voorbereiden op samenwerkingen. Het is belangrijk om voorafgaand aan een samenwerking je eigen ambities en wensen goed helder te hebben. Dit helpt je om tijdens een samenwerking een gezamenlijk doel te kiezen en duidelijkheid te krijgen over elkaars wensen. Netwerkpro deelt voorbeelden uit de praktijk, waarmee zij laten zien hoe samenwerking ervoor heeft gezorgd dat hun organisatie is gegroeid. Je hebt de ander nodig om zo elkaar aan te vullen, bijvoorbeeld op het gebied van kennis, je netwerk en expertise. Door deze expertises te bundelen of vrouwen door te verwijzen naar andere organisaties kan je goede passende hulp bieden aan je achterban. Op deze manier werk je zowel aan de professionalisering van je eigen organisatie, als aan je rol als hulpverlener.  

In het tweede deel van de sessie gaan de organisaties met elkaar speeddaten door in duo’s vragenkaartjes te beantwoorden. Door elkaar beter te leren kennen creëer je een vertrouwensband, wat een belangrijke basis is voor een samenwerking. Na de speeddates gaan de deelnemers in groepjes met personen waar ze een goede klik mee voelen. In deze groepen gaan ze actief aan de slag met het ontwikkelen van hun eigen plannen voor samenwerking met behulp van een samenwerkingsplan. Dit proces biedt de deelnemers de mogelijkheid om de ideeën en tips uit het eerste deel van de sessie direct in de praktijk toe te passen. Door samen te werken aan concrete samenwerkingen kunnen ze niet alleen hun nieuwe kennis benutten, maar ook relaties opbouwen die hen in de toekomst verder helpen. Deze interactie en samenwerking versterken niet alleen hun netwerken, maar leert de organisaties ook welke factoren belangrijk zijn om te bespreken voor een samenwerking. 

De organisaties gaan naar huis met de handvatten om effectieve samenwerkingen aan te gaan. De sessie biedt niet alleen waardevolle informatie, maar ook praktische tips om hun samenwerkingsprocessen te verbeteren en oprechte relaties op te bouwen met andere organisaties. Hieronder lees je interessante signalen en tips die zijn opgehaald tijdens de kennissessie.  

Signalen  

  • Organisaties hebben ervaringen met eenzijdige samenwerkingen, wat leidt tot veel frustratie en ertoe kan leiden dat organisaties in de toekomst niet meer willen samenwerken. 
  • Bij veel organisaties is de werkdruk erg hoog. Samenwerking met andere organisaties kan hen helpen om die werkdruk te verlichten. 
  • Door obstakels en drukte die organisaties ervaren, is er weinig ruimte om na te denken over hun doelen.  Hierdoor lukt het hun niet om vooruit te kijken en als organisatie te groeien. 

Tips 

  • Het is belangrijk om te blijven werken vanuit je missie en visie, zonder je te veel te laten afleiden door obstakels. Als je veel focust op het negatieve, loop je het risico dat de groei van je organisatie vastloopt. 
  • Om als organisatie verder te groeien, heb je anderen nodig. Door netwerk, doelgroepen en kennis met elkaar te delen, versterk je elkaar en bereik je meer. 
  • Het is belangrijk om voorafgaand aan een samenwerking duidelijke afspraken te maken over hoe je graag samenwerkt. Zo kun je mogelijke botsingen tijdens het proces voorkomen.
  • Het is belangrijk om iemand goed te leren kennen voordat je met hun organisatie gaat samenwerken. Vertrouwen is essentieel in een samenwerking, dus begin altijd met het opbouwen van een stevige vertrouwensband.